Blog

auto w środku

Automatyczne skrzynie biegów stają się w naszym kraju coraz bardziej popularne. Ich przeciwnicy powtarzają, że naprawa automatu jest nieopłacalna. Może być to prawdą, ale tylko w przypadku starych samochodów. Naprawa skrzyni w stosunkowo młodym aucie sprawia, że będzie ono o wiele więcej warte, gdy zechcemy je sprzedać.

 

Skrzynia biegów automatyczna

Objawy usterki

Automatyczne skrzynie biegów często dają objawy, że jest z nimi coś nie tak. Popularnym problemem jest trudność z wrzuceniem wstecznego biegu i słabsze przyspieszenie. Kierowcę powinny zaniepokoić także czerwone kontrolki przy pozycjach biegów oraz szarpiące sprzęgło, gdy olej jest już rozgrzany. Do warsztatu warto wybrać się też, jeśli nasz automat wydaje niepokojące dźwięki. Musimy pamiętać także o regularnych wizytach u mechanika w celu wymiany oleju, filtra i uszczelki. Czynności te powinny być przeprowadzane zgodnie z zaleceniami producenta, zazwyczaj jednak nie rzadziej niż co 60 000 przejechanych kilometrów. W przeciwnym razie w skrzyni zaczną zbierać się zanieczyszczenia, które finalnie mogą uszkodzić zespół sterujący.

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Aby nie dopuścić do pojawiania się awarii skrzyni automatycznej należy pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim nie wrzucamy trybu P, gdy auto jeszcze się toczy. Należy cierpliwie poczekać, aż całkowicie stanie w miejscu. Tryb P powinien być wrzucony zawsze wtedy, gdy wyłączamy silnik. Obciążeniem dla skrzyni jest także przerzucanie biegu z D na R, gdy samochód toczy się jeszcze do przodu. Zanim wrzucimy wsteczny, powinniśmy się zatrzymać. Automatyczna skrzynia biegów nie jest stworzona do palenia gumy. Używanie jednocześnie gazu i hamulca bardzo ją obciąża. Warto także regularnie naprawiać inne podzespoły. Źle działający alternator czy świece mogą skrócić jej żywotność. Na skrzynię negatywny wpływ może mieć też niepoprawnie wykonany chiptuning. Auta z automatyczną skrzynią nie próbujmy nigdy uruchamiać na pych. Po pierwsze, nie przyniesie to żadnego skutku. Po drugie, ryzykujemy w ten sposób zerwanie paska zębatego lub przestawienie faz rozrządu, a nawet zniszczenie katalizatora.