Blog

silnik

Jednym z najważniejszych elementów silnika spalinowego w obecnie produkowanych autach jest układ rozrządu. Umożliwia dopływ mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów i usuwa z nich produkty spalania. Dzięki prawidłowemu działaniu rozrządu samochód uzyskuje odpowiednie osiągi. Czasami jednak konieczna jest wymiana rozrządu.

Układ rozrządu

Ograniczona trwałość

Współczesne samochody mają dwa typy rozrządów. Jedne posiadają elastyczny pasek zębaty, a drugie tradycyjny łańcuch rozrządu. Najbardziej popularnym rozwiązaniem jest stosowanie pasków rozrządu, gdyż ich wymiana nie jest aż tak skomplikowana i czasochłonna jak w przypadku łańcucha. Układ rozrządu charakteryzuje się ograniczoną trwałością. Musi być wymieniany regularnie według zaleceń producenta. Nie ma jednej powszechnie obowiązującej wartości przebiegu. W większości aut należy wymieniać zestaw rozrządu co 100-120 tys. km, a w niektórych co 70 tys. km lub 150 tys. km. Jest to o tyle ważne, że uszkodzony pasek czy łańcuch rozrządu może spowodować poważne uszkodzenia silnika, a – co za tym idzie – bardzo wysokie koszty naprawy. Lepiej regularnie dokonywać przeglądów i napraw, niż doprowadzić do wypadku czy poważnej awarii podczas podróży.

Objawy zużycia

Objawy zużycia paska czy łańcucha rozrządu mogą być mniej lub bardziej zauważalne. Mikrouszkodzenia paska są trudne do wychwycenia, szczególnie dla przeciętnego kierowcy. Natomiast piski, które dochodzą od napinających się rolek, świadczą już o wytarciu się łożysk. Jest to sygnał do natychmiastowego odstawienia auta do serwisu. Jeżeli będziemy wymieniać pasek rozrządu, powinno zamontować się też nowy osprzęt, taki jak rolki prowadzące, napinacza i pompa wody. W przypadku używanych samochodów bezwzględnie konieczna jest wymiana tych części. Bardzo ważne jest odpowiednie naciągnięcie paska, gdyż za słabe skutkuje wytarciem się zębów paska, a za mocne zbyt głośną pracą. Objawami zużycia łańcucha jest głośne klekotanie, gdyż dochodzi do poluzowania ogniw. Nie wolno tego lekceważyć. Dłuższa jazda z taką usterką gwarantuje zerwanie łańcucha. Przy montowaniu nowego elementu trzeba również wymienić koła zębate i napinacza olejowego.